30 juni 2011

my first convergence quilt


Omdat ik iets heel speciaals wil maken met mijn aboriginal lapjes, loop ik te zoeken naar een patroon...ofwel ergens in een boek of plotseling in mijn hoofd.
Ik ben zéér geíntrigeerd door de convergence quilts van Ricky Tims.
Van Jannie mocht ik het boek (Convergence Quilts by Ricky Tims) even lenen en na dit grondig bestudeerd te hebben, ben ik vanmiddag maar eens aan de slag gegaan:
(Ik heb nog niet voor mijn aboriginal stofjes gekozen. Dit is eerst een "proeflapje"!)

Eerst 4 verschillende stofjes zoeken, die 2 aan 2 aan elkaar naaien en dan in stroken snijden.Beide lappen vanuit het midden van smal naar breed.


 Vouw nu de helften open.
 
Vervolgens leg je de smalste strook van de linkerhelft tussen de 2 uiterst rechtse stroken van de rechterhelft.
Dan de 2e strook van de linkerkant naar rechts enz.
 Nu 2 aan 2 aan elkaar naaien van boven naar onder. 
Naai daarna de paren aan elkaar van onder naar boven. .
Draai het geheel een kwart slag en snijd weer vanuit het midden van smal naar breed.
Snijd eerst smal aan weerszijden van de middennaad en laat dit stukje vervallen.
Leg de stroken nu weer naar rechts, beginnend met de smalste middenstrook.
 Ook hier weer 2 aan 2 van boven naar beneden naaien  en de paren van beneden naar boven. 
Draai het geheel weer in de beginpositie en voilà, de convergence quilt is klaar.
Hij werd nog completer met een mooie border. Maar ik vond het leuk om eerst een heel smal effen randje rood  rondom te naaien
T.z.t. ga ik er denk ik nog gele bloemen op appliceren vanuit de rand of zo....
Maar nu ga ik me eerst concentreren op mijn volgende conv. project, met de aboriginal lapjes.
  Groetjes van Trudy

2 opmerkingen:

  1. Trudy dat ziet er goed uit, heerlijk om te experimenteren met zo'n techniek.
    Groetjes AnneMarie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam zomaar op je blog, en er maar even een kopje koffie bij genomen, erg leuk blog.


    Groeten Miny

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Dat stimuleert om door te gaan!
Groetjes, Trudy