7 december 2012

Over sneeuw en spuitlijm

Wat was het weer mooi, na de sneeuwbui van donderdagnacht!
Héérlijk weer om lekker binnen te blijven.
Ik moest er echter nog wel één keertje uit:
om spuitlijm bij de Action te halen.......

Mijn latten die ik normaal gesproken gebruik om een quilt te dubbelen waren te kort (...)
Even een telefoontje met mijn quilt-goeroe Sandra en daarna besloten om hem tóch op tafel te dubbelen en niet kruipend over de vloer in de keuken.
En dan, geheel nieuw voor mij: met spuitlijm!
Daartoe eerst de achterkant met de binnenkant naar boven over de tafels gelegd, midden precies in het midden.
Daar overheen de tussenvulling, midden op midden vd achterkant.
Haha, nu lijkt het wel of het binnen óók gesneeuwd heeft....










Met hulp van DH de top dubbel gevouwen en ook tegen de middenlijn aangelegd.
Vervolgens de eerste 20-30cm. van de batting inspuiten met lijm, daarna de top terug vouwen over het ingespoten stuk. Goed gladstrijken met de hand.
En zo verder, tot alles aan elkaar gekleefd is. Dan alle 3 lagen samen keren, zodat de achterkant boven komt te liggen.
 
 Dan het hele proces weer herhalen met de achterkant.....terugvouwen, inspuiten, terugslaan en gladstrijken.
Weer terugvouwen en volgende stuk inspuiten enz. enz.
Onze kerstlogees blijven vàst wat langer want de vloer kleeft lekker, haha!
Ik was natuurlijk weer eens te laat met het leggen van kranten op de vloer.....

Op een gegeven moment hangt dan het grootste deel van de quilt aan één kant.
Als dat te zwaar wordt, kun je er een stoel onder zetten, tegen het wegglijden.
Na 2 uurtjes  was de klus geklaard en kon ik beginnen met doorstikken.
Pffff, het was wél een getrek en geduw hoor!
Een professionele quiltmachine zou best wel leuk zijn... Ik heb besloten het middenstuk 'in the ditch' door te stikken en de banen vrij machinaal.
Vanvond 10 uur was het middenstuk klaar.
Morgen is er wéér een dag, toch?
Ik wil het patroon voor de banen aanbrengen met de quilt-pounce die ik van haar
gekocht heb.
En dan maar weer kilometers maken!

Zou wel leuk zijn als iemand eens een kilometerteller voor naaimachines zou uitvinden, haha!

Goed weekend allemaal en groetjes!

2 opmerkingen:

  1. Dat moet een heel werk geweest zijn om hem zo te dubbelen maar wel handig. Veel plezier met quilten en wat een sneeuw is er ook bij jullie gevallen zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in de Kop van Noord-Holland begon het net ook vrolijk te sneeuwen, dikke vlokken sneeuw. Maar er blijft weinig liggen. Wat heb je een prachtige warme groene stoffen gevonden voor deze quilt, schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Dat stimuleert om door te gaan!
Groetjes, Trudy