30 augustus 2013

Turning Twenty met Action

Tjonge, wat een héérlijk weekend hadden we op Vlieland. Met onze kinderen en partners, ter gelegenheid van onze 40 jarige trouwdag én de 65e verjaardag van DH.Een weekend met een gouden randje.

De jelly-roll-race deken is af.    
Bij thuiskomst lekker achter mijn machientje gekropen
en de jelly-roll tienerdeken verder doorgequilt en afgewerkt.
Tenslotte hebben óók tieners soms behoefte aan een droomdeken.
Hij gaat dus naar Stichting de Regenboogboom

Gister "pakketjes" gemaakt voor  de droomdekengroep. "s Avonds kwamen we even bij elkaar en heb ik ze op weg geholpen met het aanbrengen van een binding en de techniek "verdwenen hoekjes" .
Er is alweer een dekentje klaar en ik heb ze een nieuw pakketje meegegeven voor de volgende.

Vandaag maar eens aan de slag gegaan met de lapjes die ik een poosje geleden bij Action had gekocht.
Omdat ik graag elke keer een andere techniek gebruik voor de droomdekentjes,
had ik het boek "Turning Twenty" van Tricia Cribbs maar weer eens uit de kast gepakt.  

Zin in een 'online' workshop? Kijk maar even mee:
20 lapjes per groepje stapelen en snijden
 Omdat inches en ik niet zo goed samen gaan, heb ik voor centimeters gekozen:
1 lange smalle strook van 9 x 40 (rand)
1 lange brede strook van 15 x 40
1 korte brede strook van 15 x 25
1 vierkant van 25 x 25
  
  
uiteindelijk ziet je stapel er zó uit:
De lange, smalle stroken leg je apart voor de (eventuele) rand.
 Pak dan de bovenste van je 'korte brede stroken' setje en leg die onder op de stapel.
Van de 'lange, brede stroken' leg je er 2 onderop.
Leg nu de vierkanten + de korte brede stroken naast je machine.


Als je nét zo'n lieve DH hebt als ik, wordt daar ook nog een kopje koffie bij geplaatst...
Ondertussen kun je (eventueel) gezellig naar de Quiltshow van Ricky en Alex kijken.
Dat maakt het werk wat minder saai.
Hoewel het stikwerk in een uurtje klaar is!
Eerst maak je 16 blokken A, daarna 4 blokken B


De lange brede stroken zijn ietsje te lang (maar het rekenwerk was dan simpeler) dus na het strijken moet je de blokken even goed vierkant maken.
Als je lineaal daar te klein voor is, kun je 2 linealen nààst elkaar leggen. Werkt heel handig.
Daarna ga je, met het schema in de hand, lekker puzzelen, tot je tevreden bent over het resultaat.
Doordat je de bovenste van 2 stapeltjes naar onder hebt gelegd, zul je niet gauw 2 dezelfde stofjes in een blok hebben. Met neerleggen kan dat wél gebeuren, dus soms moet je even wat omruilen.

In het boek vind je nog veel meer leuke variaties. Ik heb het een jaar of wat geleden via internet gekocht en het is helemaal niet duur.

Ziezo, dat was het weer even voor vandaag! 
Komend weekend zijn we alwéér weg i.v.m een feest, 
dus ik kan pas volgende week verder met deze deken en tutorial...
Ik wens jullie allemaal een goed weekend en geniet nog maar lekker van het mooie weer!
groetjes,
Trudy




5 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met jullie trouwdag. En wat een leuke en mooie quilts heb je gemaakt en ben je mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog van harte gefelciteerd! Geweldig dat jullie dat mogen meemaken.
    Enig patroon is dat zeg! Simpel en lekker snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Trudy. Ik zal de groeten aan Alkmaar doen hoor!
    Ik schrijf je maar even zo, ik kan geen mailadres van je vinden. Kan je dat een keer naar mij toesturen via Contact op mijn blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog van harte met jullie jubileum! Geweldig om dat samen te mogen vieren en ook de 65e verjaardag van je DH! Wat een leuke deken ben je weer aan het maken, de strippenquilt ziet er ook al zo gezellig uit, daar maak je vast een paar zieken heel blij mee, zeker met die gezellige kleurtjes!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd met jullie 40 jarig (robijn is dat geloof ik) huwelijk. Grappig dat jullie naar Vlieland zijn geweest met de kinderen om het te vieren. Wij zijn van plan in juni naar Texel te gaan om daar ons 40 jarig huwelijk te vieren. Niks zo heerlijk als onze mooie Waddeneilanden he? Eigenlijk zijn we dan 40 en 6 maanden getrouwd. In 1973 zijn we in december tussen de middag voor de wet getrouwd. Dat was toen belastingtechnisch heel slim, bovendien kregen we dan sneller een huis (was dat maar waar, haha) Maar in juni 1974 zijn we keurig netjes met witte jurk en al getrouwd voor de kerk. En wat denk je...ons huis was een zolderetage zonder douche en voor de wc moesten we 2 trappen af, en de hopita een naar mens, maar wat kon ons dat schelen, we waren samen!
    Je online workshop ga ik zeker doen. Ik zie de lapjes al voor me, ik wacht nog op een lapje uit Frankrijk. T.z.t. laat ik het zien op mijn blog!
    groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Dat stimuleert om door te gaan!
Groetjes, Trudy