21 december 2013

tutorial driehoek kerstboompje

Op het  quiltvirus-forum en facebook (quilted by hand) kwam het kerstboompje weer voorbij.
Inmiddels (dacht ik) al heel bekend, maar er zijn toch steeds weer mensen die het patroon zoeken.
M.b.v. Tooske's foto's heb ik er dus maar even een tutorial van gemaakt.
Oóit zal ik het nog wel een keer met eigen foto's doen, maar dat lukt me niet meer vóór kerst.
Maar ik denk dat degenen die het 'nog even gauw' willen maken hier aardig mee uit de voeten kunnen!

Je knipt of snijdt dus éérst twee gelijke driehoekjes
(maar wél van contrasterende stof voor een leuker effect)
met hoeken van 60 graden.
Naai met goede kant, met een klein naadje, op elkaar, houdt klein stukje open voor het keren.

Neem met een draad alle drie de hoeken bij elkaar en zet in het midden vast.
De draad komt er nu aan de andere kant uit en daarmee pak je het midden van de zijkanten.
Die vouw je naar het midden en steekt weer door het geheel heen.
Als je wilt kun je nu met dezelfde draad een leuk versierseltje, kraaltje, sterretje of belletje vastnaaien.

Maak zoveel driehoekjes als je je boom groot wilt hebben.
Op de volgende foto zijn ze uitgelegd, maar nog niet vastgenaaid.
De voet van de boom kan dus een effen groen elementje zijn, maar je kunt er ook (zoals op de eerste foto) een soort pot  of stam onder maken.

Dan nog even een de beschrijving. Helaas is die wat moeilijk te lezen, maar als je de foto uitvergroot, lukt het misschien toch.
Tezamen met bovenstaande foto's en mijn beschrijving, weet ik zéker dat je er uit gaat komen.
Heel veel plezier. Ik ben benieuwd wie hem nog even gauw maakt voor kerst!

Vanmiddag ga ik de rand om mijn watercolor christmas maken, foto volgt.
groetjes en veel plezier met alle kerstvoorbereidingen,
Trudy
 

4 opmerkingen:

  1. Bedankt, heb hem opgeslagen voor een volgend jaar, ga mij er nu niet druk meer om maken!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag het al op fb. Nu heb je er gewoon een volger bij...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel leuk idee maar het gaat mij niet meer lukken voor de Kerst. Hele fijne dagen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is erg leuk ik heb hem ook, gemaakt bij mij hangt hij al een paar jaar te schitteren.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Dat stimuleert om door te gaan!
Groetjes, Trudy