11 december 2014

Nieuw project

Helemaal in de ban van mijn nieuwe project ben ik. In mijn hoofd ben ik er steeds mee bezig, elk vrij minuutje ga ik even naar mijn werkkamer om weer wat van het voorbereidende werk te doen.
De klosjes mogen even rusten. O ja, jullie hebben nog steeds een foto tegoed:
mooie batikjes, beetje ton-sur-ton gestikt


Nog hoekjes toevoegen en donkere zijstrippen. Op de foto ook het blad dat me inspireerde. Er stond helaas alleen een foto op de achterkant, géén patroon. Dat heb ik dus zelf uitgevogeld.


Het komende jaar af en toe een klosjesblok maken , dan komt dat wel goed.
Maar eerst gaat al mijn aandacht even naar dit project:
Het Building Blocks Quilt Pattern, voortaan door mij afgekort tot BBQ.

Het was een quilt-along voor 2014, dus ik loop een jaartje achter <lol>
Marloes had meegedaan en heeft hem afgemaakt tijdens ons midweekje.
En ik mocht haar patronen hebben. 
Lief he?
Ik had alleen nog geen idee hoe of wat ik er mee zou gaan doen.
Eerst maar eens snuffelen op de building-blocks-quilt-along facebook pagina van Leah Day
Ik kwam héél veel mooie exemplaren tegen, maar één sprong er echt uit!
Helemaal mijn stijl. Gemaakt door Karen Klamczynski
Ik heb haar gevraagd of ik haar kleurstelling mag gebruiken en daar had ze gelukkig géén bezwaar tegen. Natuurlijk is het niet precies dezelfde stof, maar het lijkt er aardig op.
Gewoon bij Henkie op de markt, hihi.
 
Omdat ik niet wil dat het na al dat doorquilten één stijve plank wordt,
heb ik (op advies van Leah) gekozen voor katoenen hobbs. 56 blokken, keurig in vierkanten gesneden.
Omdat ik geen quilts wil maken die in de kast komen te liggen, moest hij wél een bestemming krijgen natuurlijk.
En dat wordt ons bed, in de pas opgeknapte slaapkamer.
Alleen.....dan moet ik wél extra blokken maken.....en....ik ben een ràmp met inches, dus....
héél veel rekenwerk om het patroon om te zetten van 20x20 cm naar 25x25 cm.
(De "werkblokken"  worden dan 30 x 30 cm.)
En ook nog eens van inches naar cm's.
Uittekenen en inkleuren werkt het best voor mij.
En dan de blokken vóórsnijden en netjes op stapeltjes klaarleggen .
(Dit zijn ze nog niet allemaal hoor!)
Ik dacht, laat ik eerst maar eens wat blokken maken, om te kijken of ik me niet vergist heb met al dat omreken-werk. Omdat ik de oorspronkelijke maten niet volg, kan ik de lijnen voor het doorstikken dus niet zomaar op de stof overnemen. Ook hier dus nog even wat rekenwerk.
het eerste blok
blok 2
  Tja, hier blijkt dus niet goed gerekend. De terra achterkant is 30 x 30, de bovenlaag 28 x 28. Oeps.....
Gelukkig is dat  niet zo erg, want bij dit patroon zit rondom ruime naad, om meer grip op de blokken te hebben tijdens het doorstikken.
blok 3
blok 4
blok 5
 Dit vind ik toch zó'n leukerdje! Het heet een "cheater-drunkards-path". Je legt 2 gelijke vierkanten op elkaar, tekent in 2 tegenover elkaar liggende hoeken een kwart cirkel en stikt deze door. Daarna knip je die kwart cirkels er uit en ...tadàààh.
Je houdt dan wel een onafgewerkte rand over, maar doordat er volop gequilt wordt, geeft dat niks. En eventueel kun je er ook nog een zigzagje overheen doen.
Zuinig als ik ben, heb ik die uitgeknipte kwart cirkels weer op een zwart vierkant gelegd en vastgestikt.
Dat spaart tóch weer 2 vierkanten van 30x30 uit!

Dat was het even voor deze week. Morgen nog even op jacht naar mooi garen om alles door te stikken en dan kan ik volgende week beginnen met het doorquilten van de eerste blokken. Leuk, leuk, leuk!
Wordt vervolgd!
Fijn weekend allemaal!



4 opmerkingen:

  1. O wat gaat dat leuk worden!!! Laat maar gauw je resultaten zien hoor. En ik ben ook helemaal wèg van je Toscaanse klosjes. Weer eens helemaal iets anders op klosgebied.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bereidt het wel ontzettend goed voor. Wat een heerlijke kleuren!! Veel plezier er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige kleuren en wat ben je heerlijk bezig zo. Ik herken het helemaal als je met iets nieuws bezig bent, het blijft maar "gezellig malen"in je hoofd. Elke keer bedenk je wat en wil je het ook direct "zien". Leuk hoor. Veel plezier, groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Dat stimuleert om door te gaan!
Groetjes, Trudy