23 januari 2015

Over mutsen, stroken en stijfsel

Als ik naar buiten kijk, zie ik een witte wereld. Het heeft niet echt gesneeuwd, maar alles lijkt een wit laagje poedersuiker te hebben gekregen vannacht:
Dan komt mijn muts goed van pas! 
Deze week gebreid op een heuse rondbrei naald, in de "Fair Isle" techniek.
Beetje kijken naar het plaatje, beetje uitproberen...
waardoor ik uiteindelijk zo'n 3 mutsen gebreid heb. <lol>
Eerst te groot, daarna te klein, maar uiteindelijk gelukt! 
Woensdag was Julia er weer. 
Dit keer had ze het patroon van een uiltje meegenomen! 
Het is erg leuk geworden:
Morgen hebben we weer droomdekendag en ze wil graag een keertje mee!
Jong geleerd is oud gedaan!
Het Building Blocks Project nadert ook het eind.
En natùùrlijk was mijn garen bij het lààtste blok net op!!!
Gauw nieuwe besteld bij Elly Prins
en, evenals de vorige keer, de volgende dag in huis!
Wat een gewéldige service daar. 
En géén verzendkosten!
En zo kon ik dus het allerlaatste blok door gaan stikken.
Gelijk maar even een 'label' toegevoegd. 
Dat scheelt straks weer handwerk aan de achterkant.
Uit de vrije hand met de machine geborduurd.
Gister sinds lang weer eens het dorp in.
Tja, óók al telt Emmen méér dan 100.000 inwoners
(buitendorpen meegerekend)
tóch spreekt iedereen hier van 'het dorp'...
Lekker koffieleuten met mijn vriendin en natuurlijk óók een paar winkels bekijken.
Je moet tenslotte van alles op de hoogte blijven, nietwaar?
Ik had ook een missie:
ik moest stijfsel hebben voor mijn verbindingsstroken.
Leah Day beveelt dat aan, zodat de stroken mooi strak blijven als je de blokken met elkaar verbindt.
En van Marloes had ik ook al gehoord dat dat écht heel prettig werkte!
En tja, ik ben een eigenwijs mens, maar soms (...) luister ik weleens naar goede raad...
Dus...op zoek naar stijfsel!
Nou, dat was makkelijker gezegd dan gedaan!
Ik heb zo'n beetje alle drogisten in het centrum gehad 
en ben uiteindelijk geslaagd bij....Albert Heijn!!!
't Is maar dat jullie het weten, mocht je het ook ooit nodig hebben!
Gelukkig heb ik mijn moedertje nog (94!) en kon ik even vragen hoe ik dat moest doen!
Ik heb nl. nog nóóit van mijn leven stijfsel gebruikt! <lol>
Nou, gewoon dus: stof nat maken, stijfsel oplossen in bak koud water, stof onderdompelen,
meeste vocht uitwringen (níet uitspoelen!!!)
en vervolgens laten drogen.
Ik heb het gestreken toen het nog wat vochtig was.
En vanmorgen de stroken gesneden.
Ik had stof bij Cordi gekocht, het aller, allerlaatste van de rol!
En was niet meer na te bestellen...
Ik heb dus maar even héél goed gerekend hoe ik het beste kon snijden en kwam precíes uit!
(ik heb een eigenaardige tik: 's avonds vóór ik naar bed ga, loop ik altijd even mijn werkkamer in om naar het project te kijken waar ik mee bezig ben. Aai nog even een lapje hier en daar...
En vóór ik ga slapen schrijf ik even op hoe ik verder wil gaan...ik heb dan vaak de helderste ideeën :-)
Zo óók de berekening voor mijn verbindings-stroken)
Zie je dat? Maar een héél klein stukje over! Pfffffff.....
Terwijl ik ze over de strijkplank legde zodat ze niet zouden kreuken,
voelde ik toch wel wat gewetensbezwaren...
Die overhemden hangen er nou al meer dan een week!
Zou ik die eigenlijk niet eerst moeten strijken?
Mmmmm, ik heb mijn geweten héél snel de mond gesnoerd, haha!
Nog even wat foto's van de blokken die deze week het levenslicht hebben gezien.
(Sommige foto's zijn een beetje te rood....)






En tenslotte  nog even een 'sneak-preview' van het geheel:
Zie je dat, er ontbreekt 1 blok r.onder....
dat lag nog onder de machine te wachten op nieuw garen :)
Ik denk dat ik nog wel wat moet puzzelen om een betere kleurverdeling te krijgen.
Maar dat geeft niet, dit soort puzzels is alleen maar leuk!
Volgende week gaat het gebeuren:
d.m.v. de  "quilt-as-you-go" methode worden de blokken met elkaar verbonden.
Dus...laat de sneeuw maar komen, ik ben er klaar voor!




 




5 opmerkingen:

  1. Wat zijn het leuke blokken. Prachtkleuren. Grappig om te lezen dat je in Emmen woont. Is namelijk mijn geboortedorp. Voor mij is en blijft het ook een dorp. Kan het niet zien als een stad.
    Een fijn weekend
    Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet te geloven! Wat heb je die blokken snel gefixt! Applaus!!!!
    De muts is zoooo leuk, niet te zien dat het eerst 3 waren...hihi! Draag je´m ook?
    Het was vanmorgen prachtig in´t noord´n.....ik kwam langs Emmen op weg naar Steenwijksmoer :-)
    En morgen...helaas....M en ik blijven toch maar lekker thuis, met ijzel etc. op de weg. Maar ik ga zeker achter de naaimachine, alsof ik m´n eigen droomdekendagje heb,
    wanneer je gaat: héél veel plezier!
    groetjes en fijn weekend!
    Francisca

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love your work. Your quilting is beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat worden dit mooie blokken! Wat CrackFree betreft, dit gebruik ik altijd voor het antiek linnen. Het is heel lang uit de gewone handel geweest, toen kon mijn zus het bij de groothandel krijgen, lach niet 5 kilo! daar doen wij het nog mee maar het is bijna op dus blij dat het weer te koop is, bedankt voor je tip, ga snel naar AH

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind jou een 'Quilting Wonder' hoor! En wat ontzettend handig van dat stijfsel. Geweldig dat jij je moeder nog hebt, zó'n leeftijd, en dat je haar ook nog om raad kan vragen.
    Nou Trudy, ik heb vroeger héél veel met stijfsel gewerkt. Eerst de 'lab'kleding van mijn man toen hij nog studeerde en later zijn echte praktijkkleding. Als ik dáár nog aan denk!!!!!!
    Veel plezier en succes verder met blokken en stroken.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Dat stimuleert om door te gaan!
Groetjes, Trudy