2 januari 2015

Spelen met blokken

Ik kan me niet meer herinneren of ik dat als kind veel deed, spelen met blokken.
Mijn vroegste herinneringen zijn knutselen uit het Grote Margriet Winterboek en kleertjes maken voor mijn poppen in alle soorten en maten.
Maar sinds een maandje ga ik grààg naar mijn kamertje om met blokken te spelen. 
Oók al ben ik nog steeds niet helemaal hersteld van de bronchitis. Het is een goede afleiding.

De eerste 7 blokken (van minimaal 3 per patroon) zijn gesneden en in elkaar gezet
Deze wiggly u-shapes vallen nog wel mee
Meestal doe ik cirkels uit de vrije hand, maar omdat ik toch eens moet leren een werkbeschrijving te volgen zoals hij er staat (vond ik) heb ik ze netjes voorgetekend.
Helaas verdwijnt de inkt van de Frixion-pen nà het strijken niet zo goed als anders. 
Wellicht komt dit door de batikstof die ik gebruik???
Op de zwarte stof heb ik met een Sewline potlood voorgetekend.
Dit gaat er normaal gesproken uit d.m.v. gummen.
Mmmm, ook niet helemaal mooi geworden.....
Deze (overigens zelf bedachte invulling) dus toch maar uit de vrije hand gedaan.
Dit was een makkie en kon dan ook zónder voortekenen.
Oooeeeei....cirkels....die óók nog eens echt 'rond' moeten zijn.
Mmmm, kon beter, maar in het geheel lijkt het best wel.
Dit was toch zo'n leukerdje om te doen! Vooral die zwarte vierkantjes.
Nooit verwacht dat dat zo'n leuk effect zou geven.
Het patroon heet Wiggly Pasta.
Blok 3. "Gewoon "  strepen.
Maar dan wel allemaal net even anders.
Leuk om te doen. (Jammer van die cijfers op de foto, mijn camera was even verkeerd geprogrammeerd)
Goeie tip van Leah Day:
als je cirkels niet zo mooi zijn, maak je er gewoon een spiraal in, dan valt het niet zo op.
Letters borduren is nét zo iets als schrijven.
Alleen blijft je pen (naald in dit geval) op dezelfde plaats
en beweeg je je stof om het woord te vormen.
Liefde is een werkwoord,
dus daar kun je nóóit genoeg op oefenen!
Nóg een heel belangrijk woord voor mij:
mijn lieve familie!
En dan blok 4.
Ik vind hem geweldig!
Het heet een Cheater Drunkards Path
(beetje valsspelen betekent dat).
Je hoeft niet die lastige bocht aan het middenstuk te naaien, maar naait 2 lappen op elkaar (mét die bocht) en knipt dan 'gewoon' de hoek er uit. Tadaaah!
Zo weinig mogelijk voorgetekend,
lijkt al heel wat!
Tja, dit moest wel even gemarkeerd worden, anders waren de lijnen nóg grilliger geworden.
Leuk patroon trouwens!
 De randen waar de hoek afgeknipt is, heb ik hier met een zigzag uit de vrije hand afgewerkt.
Tja, ook hier moest een enkel hulplijntje getrokken worden.
De zigzagpunten wél weer uit de vrije hand.
Dit blok is op 1 januari 2015 gemaakt.
Het originele patroon schreef maar 3 blokken met motief voor, dus ik moest zelf wat bij bedenken.
Deze lijnen deden me wel aan vuurwerk denken. 
Toepasselijk voor  Nieuwjaarsdag.
  
En dan de laatste.....helemaal uit mijn bol!
Heel veel inspiratie voor Free Motion Quilting (uit de vrije hand borduren met de machine zeg maar)
kun je vinden bij Leah Day.
Dit patroon heet Feather Fans (klik)

Vandaag maar eens een dagje besteed aan het bijwerken van mijn blog-pagina.
Omdat ik besloten heb mijn Facebook-pagina van Quilting-trui op te heffen.
Het is een beetje dubbel om dit blog te schrijven, vervolgens de link op FB te zetten en (soms) dan weer te delen op mijn gewone FB pagina.
Op deze manier hoef ik mijn FB vrienden niet lastig te vallen met hele verhalen over mijn creatieve uitingen. Als ze het leuk vinden, kunnen ze de link openen. Of niet <lol>
En wie weet, komt de pageview-teller dit jaar nog op 100.000?
Dan wordt het tijd om een leuke give-away te bedenken!
Of voor de 100e volger!

Groetjes,
Trui



 






7 opmerkingen:

  1. Wauw! Volgens mij gaat het machinequilten steeds beter. Wat goed gedaan. En mooie patronen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat leuk, dat spelen met blokken! En je ziet gewoon dat je met sprongen vooruit gaat, ze worden steeds mooier. Mooie stof gebruik je ervoor, komt heen goed uit, zo uit de "losse pols"borduren!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou dat is niet slecht in tegendeel ik vind de blokken stralen. De laatste twee komen voor mij op de eerste plaats. Je bent het jaar goed begonnen. Direct de beuk erin lijkt het wel dat gaat nog wat worden dit jaar als je zo doorgaat.
    O ja niet vergeten de aller allerbeste wensen.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Trui! Je gaat als een speer en voor het nieuwe jaar wens ik je deze snelheid en het plezier dat je hieraan beleeft!!
    Schitterende blokken!
    groetjes
    Francisca

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je de blokken prachtig gequild. Ik ga wel een paar voorbeeldjes "pikken"van je. Ik ben nog steeds bezig om mijn Rode Sprei door te quilten en eerlijk gezegd mis ik een beetje inspiratie voor de blokken. De sashings zie ik helder voor me, maar die 30 blokken en met de hand, ik heb toch weer een beetje inspiratie bij je opgedaan. Fijn! Ja, natuurlijk ga ik naar de Handwerkbeurs in Zwolle. Weet je al op welke dag je gaat? Even koffie doen op een bepaalde tijd lijkt me wel heel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het ook niet allemaal van mezelf hoor! Ik vind ontzettend veel inspiratie en voorbeelden bij Leah Day. Snuffel maar eens bij haar! Honderden video's over FMQ!
      http://freemotionquilting.blogspot.nl/p/free-motion-quilt-along.html
      Ik weet nog niet wanneer in naar Zwolle ga. Laat het je nog weten.Lijkt me óók erg leuk!

      Verwijderen
  6. Wat een mooi quiltwerk laat je zien. Knap hoor dat je dit met de machine kunt doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Dat stimuleert om door te gaan!
Groetjes, Trudy