19 november 2016

NIEUWE HOES

Allereerst hartelijk dank voor jullie lieve reacties.
Ik geniet nog elke dag van mijn mooie nieuwe "grote broer"!
Natuurlijk moest er een wel nieuwe HOES komen.
Eigenlijk onvoorstelbaar wat voor armzalig wit nylon geval je krijgt bij zo'n duur apparaat.

De vorige twee hoezen waren eigenlijk "toevallig" ontstaan. 
De eerste zou eerst een wandkleed worden, 
toen ik bedacht dat ik dat waarschijnlijk tóch niet aan de muur zou hangen......
dus dan maar veranderen in iets nuttigs: een hoes voor mijn 1e Brother
Voor de volgende machine, de Janome 6600 
heb ik een aantal weesblokken bij elkaar gezocht en een beetje gauw gauw in elkaar gezet:
Van het begin af aan heb ik hem minder mooi gevonden 
en hij was ook niet open te ritsen tot ondermat, zodat hij minder praktisch was.....
3x is scheepsrecht, dus de volgende moest heel bijzonder worden.
Snuffelend in quilt-tijdschriften kwam ik dit wandkleed tegen:
Wat een leuk patroon en niet alleen geschikt voor japanse stofjes, 
maar ook voor mijn verjaardags lapjes van Kaffe Fasset...
Maar natuurlijk moest het geen wandkleed worden, maar een machinehoes.
Het simpele witte bijgeleverde "nylon ding" heeft als patroon gediend.

Het was ontzéttend leuk om aan te werken 
en ik kon ondertussen al heel veel steken uitproberen 
om het een beetje "crazy-quilting' te laten lijken.
De voorkant, met een groot voorvak voor mijn lange liniaal.
steken uitproberen op de zakken



En, in tegenstelling tot mijn oude machine zijn de steken steeds mooi gelijkmatig <lol>



een opening voor het handvat
en vervolgens sluit de klep met klittenband


 De harde zijkanten van de nylon hoes 
heb ik in de voor- en achterkant van de nieuwe hoes geschoven, 
waardoor hij mooi stevig is.
 
Oh, wat issie mooi geworden!!!
 Aan de zijkant een vakje voor het pedaal.
Alleen.....zo jammer dat ik hem maar zo weinig zal gebruiken.....
De machine is zó zwaar dat je hem niet zo makkelijk even meeneemt naar een workshop...
en  hier thuis krijgt hij niet genoeg vrije tijd om uit te rusten onder een dekentje <lol>

Maar hij gaat natuurlijk wél mee naar Frankrijk, dus er moet wél een hoes komen.....

Denk....denk....denk...
Hoor je het kraken?
Jaaaaaaaaaah! Zet hem eens op zijn kop!!!
Dan heb je een tas!


Alleen de bodem is een beetje zwak punt, vanwege het gat voor het handvat.
Na nog een nachtje slapen vond ik daar een oplossing voor:
een dubbele bodem, in sleuven gestikt, 
waar restjes van de onlangs gekochte (en ingekorte) lamellen in geschoven worden. 
Daardoor krijg je een stevige bodem, 
die ook weer gemakkelijk te verwijderen is als de tas als hoes moet dienen.


Nog een paar handvatten er aan en de (weekend) tas is geboren.
De voorzakken zijn nu natuurlijk niet te gebruiken, maar hij is zó groot, dat je die niet mist!
Vandaag ging hij mee naar de maandelijkse droomdekendag en bood plaats aan 6 droomdekens! 

groetjes en goed weekend nog,
Trui





7 opmerkingen:

  1. Leuk hoor deze multifunctionele hoestas of tashoes. Leuk met die vrolijke Kaffe Fasset kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk!! Ik vind de tas/hoes enig. Zeker ook vanwege de Kaffe stofjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, wat een leuke en creatieve oplossing. Je bent echt super geniaal.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die is mooi geworden zeg, deze hoes voor je naaimachine..........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een beeldschone hoes / tas! Heel inspirerend.
    Groetjes 10eke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt er echt een kunstwerk van gemaakt! Geweldig. Mooi en ook nog praktisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie en handige hoes is het geworden. Mooi hoor met al die siersteken.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Dat stimuleert om door te gaan!
Groetjes, Trudy